Úterý, 19 března, 2024
- Reklama -aktuality
DomůFinanceZjednodušením mezinárodních regulací by Evropa mohla získat až 2,6 bilionu Kč

Zjednodušením mezinárodních regulací by Evropa mohla získat až 2,6 bilionu Kč

Regulační požadavky, kterými se musí evropské společnosti působící napříč státy řídit, jsou stále složitější, a představují tak jednu z největších překážek pro dosažení plného potenciálu jednotného digitálního trhu. Jejich zjednodušením by mohla Evropa získat až 2,6 bilionu Kč (100 miliard EUR), tvrdí studie realizovaná mezi 500 předními e-commerce podniky. Studii zveřejnila globální technologická společnost Stripe, jejíž cílem je budovat ekonomickou infrastrukturu internetu. 

Studie, kterou provedla agentura pro výzkum trhu B2B International jménem společnosti Stripe, ukázala, že pouze 1 ze 3 (33 %) předních evropských e-commerce podniků si je jistý tím, že dodržuje všechny regulační normy, a pouze 24 % z nich vědí, které předpisy se jich týkají. 

Tři čtvrtiny (72 %) dotázaných podniků mají pocit, že plnění všech potřebných mezinárodních regulačních požadavků zpomaluje jejich růst. Z toho 30 % označuje dodržovaní všech přepisů jako „velkou výzvu“ a dalších 42 % tvrdí, že se dodržování předpisů stává stále obtížnější. Toto má přímý dopad na ambice společností expandovat do zahraničí a jejich přeshraniční působení: 41 % podniků působících online se v současné době stahují zpět do své domovské země. Činí tak proto, že se významně zvýšila regulace v regionech, do kterých v minulosti expandovaly.

S dodržováním předpisů jsou spojeny také rostoucí náklady: 44 % online podniků si platí externí poradce nebo konzultanty a 41 % přijalo nové pracovní síly, aby jim pomohly zvládat regulační předpisy.  Online společnosti dnes zaměstnávají na plný úvazek v průměru 2-3 zaměstnance, kteří se na dodržování předpisů specializují. Mzdové náklady těchto zaměstnanců dosahují až 6,5 miliónu Kč (250 000 EUR) ročně. Společnosti ročně vynakládají na dodržování předpisů v průměru 5 % z celkového mzdového účtu.  

Harmonizace předpisů otevře cestu obrovským příležitostem

V případě, že by se dodržování EU předpisů stalo pro podniky snadnější a efektivnější, mohlo by dojít k jejich významnému růstu. Dvě třetiny (64 %) dotázaných tvrdí, že by byly aktivní v nejméně 10 dalších zemích v případě, že by došlo k lepší harmonizaci předpisů a daňových režimů napříč EU.

Prognózy společností předpovídají, že by se jejich výnosy mohly zvýšit až o 30 % v případě, že by nemusely řešit příliš složité regulační předpisy a jejich dodržování. Pokud toto číslo aplikujeme na všechny B2C
e-commerce podniky v EU, mohlo by dojít k růstu evropského HPD internetu v tomto segmentu až
o 2,6 bilionu Kč (100 miliard EUR).  

Technologie firmám ulehčí zorientovat se ve složité oblasti regulací 

Dle předních evropských podniků byla zvýšená dostupnost internetových technologií a nástrojů v posledních 5 letech klíčová pro hladký chod jejich podnikání. Lídři hledají zejména takové nástroje a technologie, které jim pomohou s dodržováním předpisů. 70 % online podniků podobnou technologii dnes již používá.  Problémem je však roztříštěnost těchto nástrojů; zároveň jsou tyto technologie často tvořené pro jednu konkrétní zemi, a tím pádem zaměřené na velmi specifickými předpisy. Nebývají proto příliš efektivní.

„Jedině usnadněním dodržování předpisů a uceleným přeshraničním daňovým systémem umožníme jednotnému digitálnímu trhu i společnostem působícím v online prostoru dosáhnout svého plného potenciálu.  Není to úkol pouze pro politiky. V této oblasti mohou významně pomoct také moderní technologie. Stripe je dlouhodobě úspěšný v pomoci online podnikům zorientovat se na poli regulace. Pokračujeme v aktivním hledání dalších způsobů, jak můžeme v této oblasti pomoct,“ uvádí Matt Henderson, obchodní ředitel Stripe pro region Evropy, Blízkého východu a Afriky.  

Inovace v Evropě vzkvétají navzdory podmínkám trhu, nikoli díky nim 

„Existuje mnoho pohledů na to, jak může Evropa pomoct k podpoře a vytvoření velkých technologických společností. Výsledky provedené studie vysílají jasnou zprávu: musíme udělat více pro zmírnění skrytých překážek, se kterými se musí inovativní evropské technologické podniky při své expanzi do zahraničí každodenně potýkat. Inovativní firmy v Evropě sice samy vzkvétají, často je to však navzdory nastaveným podmínkám pro jejich mezinárodní působení, nikoli díky nim. Studie nám ukazuje, že pokud dovedeme zjednodušit procesy v rámci jednotného digitálního trhu, otevřeme tím pro evropské podniky i spotřebitele cestu k obrovským příležitostem,“ uvedl Tom Wehmeier, ředitel datového a statistické oddělení v Atomico a její společník. 

Kompletní studie je stažení zde

- Reklama -PR článek

Redakční výběr