Imunita a inkluse

Tak konečně si ve třídách mateřských, základních i středních škol mohou učitelé a profesoři vyzkoušet poloviční počet žáků a studentů, po kterém tolik volají. Pokud tedy oni taky nezůstali doma díky chřipkové epidemii.

Možná si to ale neužívají a navíc trnou hrůzou, jestli inklusivní nařízení Ministerstva školství, jak se dnes populárně říká rušení praktických (dříve zvláštních) a speciálních škol, nepřikáže zaintegrovat mezi zdravé děti i nemocné horečnaté děti s probíhající virózou. Ona by se na tom nějaká filosofická pozitiva jistě našla!

Aby bylo jasno: Nic proti inklusi. Nejsme stejní, každý má jiné výchozí podmínky, jiné ambice, jinou mysl a jiné tělo. Neb je člověk živočich společenský žijící od pradávna až na výjimky v tlupách a současný lidský svět je propojený snad až moc, učit se žít a vycházet spolu se všemi těmi různostmi i podobnostmi charakterů je rozhodně pro budoucí spolužití rozhodnutí bohu i člověku libé. A můžeme tomu toto desetiletí klidně říkat místo dosavadního „integrace handicapovaných“ třeba moderně „inkluse sociálně a zdravotně vyloučených“. Ale proč tak radikálně? Proč nejde školství v tomto směru jen rozumně posunout, opravit, zlepšit a rozšířit, ale je třeba rovnou rušit, bourat a zavrhovat vše, co je pracně a léta budováno?

Je to jak s těmi nemocemi. Když je vám špatně, podlehnete třeba té poslední virové smršti. Zmuchláte se a vyhodíte se do koše jako nefunkční model? Ne. Zkusíte se z toho dostat, aby bylo líp. Pijete horký zázvorový čaj, polykáte cibulový sirup proti kašli, cpete do sebe Wobenzym, aby se vám vzpamatovala vlastní imunita, a vymýšlíte, co děláte špatně, že vás to tak skolilo. A když na to přijdete, zkusíte to zlepšit. Třeba začnete víc odpočívat. Nebo se naopak vybičujete k posilování tělesné odolnosti pravidelným pohybem na čerstvém povětří. Anebo vám dojde, že se zbytečně stresujete a vyčerpání těla má psychický základ. Prostě je to různé. Stejně tak, jako jsme všichni různí, plošné doporučení více odpočívat notorickému lenochovi opravdu nepomůže.

A tak v celostátním hodnocení škol dostane kárné body za nedostatečnou inklusivní politiku horská malotřídka, která nemá ve svém žákovském portfoliu žádného Roma, vozíčkáře ani psychického deprivanta a něco málo ADHD diagnóz plus dcerka místního vietnamského krámského jsou pro celostátní měřítko inkluse nedostačující.

Pro žití a soužití v našich krajích zejména pak k přežití některých ministerských rozhodnutí je třeba věru velké odolnosti. Otázka, jestli tuto odolnost zvýší jinak takřka všemocný trojboj Wobenzym, cibule a zázvor…

Press Express

Related posts

Leave a Comment

2 × one =